Von Bogotá nach Berlin: Erfolgspotential und Gestaltungsparameter von Employer Branding im Kontext der zielorientierten Anwerbung kolumbianischer Fachkräfte in Medizin, Lehre und Ingenieurwesen
- Diese Arbeit erweitert das Konzept des Employer Branding (EB) zu einem Framework, das speziell für die Anwendung durch Staaten geeignet ist, und integriert Elemente des National Branding (NB) und Cultural Branding (CB), um Deutschlands Herausforderungen im Bereich des Fachkräftemangels zu adressieren. Durch die theoriegeleitete Entwicklung und eine explorative Fallstudie, die Deutschland und Kolumbien in den Bereichen Medizin, Lehre und Ingenieurwesen vergleicht, offenbart die Studie die Notwendigkeit kulturell angepasster EB-Strategien. Sie zeigt, dass die Steigerung der Attraktivität Deutschlands als Arbeitgeber und die Verbesserung der Integration und Bindung internationaler Fachkräfte entscheidend sind, um im globalen Wettbewerb effektiv zu konkurrieren.
- This thesis extends the concept of Employer Branding (EB) into a framework tailored for national application, integrating elements of National Branding (NB) and Cultural Branding (CB) to address Germany's skilled labor shortages. Through theory-guided development and an explorative case study comparing Germany and Colombia in the fields of medicine, education, and engineering, the study reveals the necessity of culturally adapted EB strategies. It demonstrates how enhancing Germany’s attractiveness as an employer and improving the integration and retention of international professionals are crucial for effectively competing in the global talent market.
- Esta tesis amplía el concepto de Employer Branding (EB) en un marco adaptado para su aplicación nacional, integrando elementos de Branding Nacional (NB) y Branding Cultural (CB) para abordar la escasez de mano de obra cualificada en Alemania. A través del desarrollo guiado por la teoría y un estudio de caso exploratorio que compara Alemania y Colombia en los campos de medicina, educación e ingeniería, el estudio revela la necesidad de estrategias de EB culturalmente adaptadas. Demuestra cómo mejorar la atractividad de Alemania como empleador y mejorar la integración y retención de profesionales internacionales son cruciales para competir efectivamente en el mercado global de talentos.
Author: | Stefan Merz |
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URN: | urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-84023 |
Advisor: | Ulrich Leifeld |
Document Type: | Master's Thesis |
Language of publication: | German |
Date of Publication (online): | 2024/09/23 |
Year of first Publication: | 2024 |
Publishing Institution: | Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau |
Granting Institution: | Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau |
Date of the Publication (Server): | 2024/09/27 |
Tag: | Migration; Recruiting; Skilled Labor Shortage; Workforce Diversity Cultural Integration; Employer Branding Strategies; Global Talent Acquisition; Human Resources; Intercultural Management; International Employment; Labor Market Trends |
GND Keyword: | Employer Branding (EB); Nation Branding (NB); Cultural Branding (CB); Fachkräftemangel; Internationale Fachkräfte; Talentakquisition; Interkulturelle Perspektiven; Global Talent Attraction and Integration Framework (GTAI); Kolumbianische Fachkräfte; Arbeitgebermarke; Rekrutierungsstrategien; Employer Value Proposition (EVP) |
Page Number: | X, 77 |
Faculties / Organisational entities: | Distance and Independent Studies Center (DISC) |
DDC-Cassification: | 3 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft |
3 Sozialwissenschaften / 380 Handel, Kommunikation, Verkehr | |
Collections: | Herausragende Masterarbeiten am DISC |
Licence (German): | Creative Commons 4.0 - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitung (CC BY-NC-ND 4.0) |